A hát erősítése a hasizmok tornáztatásával

1114085_10072Ahhoz, hogy lovunkat olyan jól lovagoljuk, ahogy csak lehetséges, egy kicsit foglalkoznunk kell a biomechanikával is. Az izmok erősítése, tornáztatása arra szolgál, hogy megerősödjenek, és a ló úgy tudja hordozni lovasa súlyát, hogy egészséges maradjon.
Annak ellenére, hogy sokan úgy gondolják, a ló háta a súly hordozására való, ez nem igaz! A gerincoszlop pilléreken nyugvó függőhídhoz hasonlítható, mely az első és hátsó lábakon támaszkodik és a súlyterhelésnek enged. Azért, hogy mégis lovagolni tudjunk, sok izmot, szalagot, ínt kell megerősítenünk. Egy másik tévhitet is szét kell oszlatnunk, a hosszú hátizom (longissimus dorsi ) ugyanis egyáltalán nem képes súlyt hordozni, ez az izom csak a mozgásért felelős, ráadásul lovunk testében lévő egyik legnagyobb mozgatóizom. Természetesen a súly hordozására a ló több izomcsoportjára is szükség van, a nyakizmok és nyakszalagok is nagy szerepet játszanak ebben, melyek az első csigolya (atlas) és a nyakszirtcsont (os occipitale) között erednek és a hát stabilizálásában játszanak nagy szerepet. Másfelől a lónak erős hasizomzatra is szüksége van, ami gyakorlatilag a hátizomzat antagonistájaként-a mozgást végző izmokkal ellentétesen- működik.

A hasizmok
A hasizmok a ventrális izomzathoz tartoznak és így az alsó vonalat alkotják. A vázizomzat része és így rendkívül jelentősek a hát tartása tekintetében. A hasizomzat összehúzódik, megemelkedik és megtartja a hátat ellazult, felengedett állapotban.

A hasizomzatnál megkülönböztetjük az egyenes, a haránt és a belső és külső ferde hasizmokat.
Az egyenes hasizom (m. rectus abdominis) a has alsó középvonalában, a másik három hasizom ínlemezei között haladva a szegycsont és a fancsont között húzódik. A külső ferdehasizom (m. obliquus ext. abdominis), a belső ferdehasizom (m. obliquus internus abdominis), a haránt hasizom (m. transversus abdominis) a has oldalsó falát alkotják.
A hosszú egyenes hasizom felelős azért, hogy a ló a gerincét felengedje és a hátsó lábaival maga alá lépjen. Ha nincsenek a lónak erős hasizmai, akkor nem képes a ló a hátát és a hátsó lábait megfelelően használni. A hátát nem tudja felengedni, a gerincoszlop lesüllyed, előremélyed a háta és lógó hasa lesz. Ez a hát alakulás nemcsak fájdalmas, hanem nagyon egészségtelen rövid és hosszú távon is.
Összegezve: ahhoz, hogy a ló fel tudja engedni a hátát és a lovas súlyát hordozni tudja erős hasizmokra is szüksége van.

A hasizomzat erősítésére különböző gyakorlatokat tudunk végezni, amik könnyen beleilleszthetőek a mindennapi tréningbe, az alábbiakban a leghasznosabbakat találjátok:

shoulder inHárom patanyomon végzett gyakorlatok
A vállat be és farat be gyakorlatok arra késztetik a lovat, hogy jobban a súlypontja alá lépjen a hátsó lábával, így ezek egyben a hasizomzatot is erősítik. Nagyon fontos, hogy a mozgás nyugodt, egyenletes, folytonos legyen, hogy a gyakorlat a megfelelő izomcsoportokat aktiválja. (Ha belegondolunk, saját testünkkel is hasonló a helyzet: egy lassan kivitelezett hasizomgyakorlat pl. felülés sokkal hatásosabb, mint amiket gyorsan, a felső test lendületét kihasználva végzünk.)

Átmenetek lovaglása
A korrekten kivitelezett átmenetek úgy működnek, mint valami ‘általános gyógyszer’, szinte minden problémán javít. Elősegíti az elengedettséget és átengedőséget és közben erősíti a far és hasizmokat is. Lassabb jármódba való átmenetnél a ló erőteljesebben maga alá lép és felengedi a hátát. Ehhez a hasizmait is fokozottan használnia kell. Amikor lassabb jármódból gyorsabba indul, ahhoz a tolóerő és lendület szükséges, amit a farizomzat és a hátsó láb izmai biztosítanak.
Az átmenetek lovaglásánál a helyes kivitelezés nagyon fontos. Akkor jó egy átmenet, ha a lovas folytonosnak érzi.

maxresdefaultMunka rudakkal és cavaletti
Járóiskolázás rudakkal és cavalettivel a lovat arra készteti, hogy jobban emelje a lábát és nyújtsa lépteit, miközben előre-lefelé nyújtja magát. Ilyenkor tehát a hátsó lábak jobban alálépnek, a ló felengedi a hátát, tónusba kerül a hasizma. A távolságokat a rudaknál célszerű a munka kezdetén a lónak kényelmesre beállítani, nem szabad először túl sokat kérni.
A ló méretétől, lépéshosszától függően lépésben 80-90cm, ügetésben 120-150cm, vágtában 300-350cm a kényelmes távolság.

Egy-két érdekes plusz lehetőség
Nagyon hatásos izomerősítő és nyújtó gyakorlat lehet földről végezve a szabadidomításban használatos hátnyújtó gyakorlat (plié) amikor a ló fejét lassan bekérjük a két lába közé. Ilyenkor a ló hátizmai megnyúlnak, a gerinc megemelkedik. Ahhoz, hogy stabilan megtartsa ezt a pozíciót, a hasizmainak hátsó részét kell használnia. Szintén ezen a területen használatos a ‘hegyikecske’ gyakorlat, amikor egy helyben maradva arra kérjük a lovat, hogy lépésenként közelítse hátsó lábait az elsőkhöz. Ennek a gyakorlatnak a haladó verziójában a ló már képes hátsó patáival megérinteni az elsőket és nyaka leengedésével maximális hátizomzat nyújtásban megtartani a gyakorlatot. Ezeknél a gyakorlatoknál is nagyon fontos a fokozatosság, nem szabad egyszerre túl sokat kérni a lótól.

Mindegy, hogy pályán gyakorolunk vagy éppen terepen vágtázunk, nagyon fontos, hogy a ló egyensúlyban maradjon és normál tempóval dolgozzon. Ha hagyjuk kapkodni, elrohanni, az az egyensúly elvesztésével jár, az ilyen gyakorlatnak gimnasztikai értéke nagyon csekély. Az előrehajtás nem automatikusan azt jelenti, hogy a hátsó lábak erőteljesebben a súlypont alá lépnek!

Természetesen nagyon fontos a hasizom erősítés is, de ne csak erre koncentráljuk, a mindennapi gyakorlások során jótékony hatású a változatosság. Idomítás földről és nyeregből, ugró és terepmunka, és még számtalan egyéb lehetőség van!

Felhasznált forrás: Pferdefreunde, megjelent a Lovasélet magazinban, 2016-ban

No comments
Share:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.